Téma 1 : Živá zahrada
14.9. 2021
Obsah :
Zakládání záhonu, zakládání kompostu
- Hrabání listí, sbírání větví, sbírání jablek
- Práce se zahradním náčiním
- Bezpečnost při práci se zahradním náčiním – seznámení
- Co nepatří x patří do záhonu
- Co nepatří x patří do kompostu
- K čemu nám slouží kompost
- Význam půdy pro pěstování rostlin
Téma 2 : Jak se sází strom
23.9.2021
Obsah:
Zasazení ovocného stromu, výsev semínek do záhonu
- Úvod do tématu s loutkami dědy Neposedy a babičky
- Seznámení dětí s postupem jak se sází strom – báseň Když chceme mít strom
- Skládání obrázků dle posloupnosti děje básně
- Kopání díry, zalévání, sázení stromu
- Vložení zeminy, vybírání kamenů z hlíny
- Povídání o tom jaké části má strom
- Jak se staráme o zasazený strom
- Výsev semínek do vyvýšeného záhonu
- Zakrytí záhonu tkaninou, ochrana semínek před zimou
Téma 3 : Chytrý nákup a hospodaření
06.10.2021
Obsah:
- Potravinová pyramida
- Seznámení se s důležitostí jednotlivých potravin
- Význam zdravého jídla
- Poznávání druhů ovoce a zeleniny
- Námětová hra „Na obchod“
- Rozlišování regionálních potravin a potravin z dalekých zemí – chytrý nákup
- Krájení a loupání jablek netradičním způsobem
- Sušení ovoce
- Výtvarné tvoření – dekorování nákupní plátěné tašky – motivy z přírody
Téma 4 : Cesta medu na stůl
19.10. 2021
Obsah:
- Jak včelka vypadá (anatomie včel)
- Včela a její život (koloběh života)
- Kdo žije v úlu (matka, dělnice, trubec)
- Co umí včelka vyrobit (med, propolis, mateří kašička, včelí vosk)
- Kdo je to včelař a co je jeho práce (péče o včely, výroba medu)
- Co včelkám škodí
- Význam včel v přírodě (opylování)
- Výroba svíček z voskových plátů
Téma 5 : Ryba, rybka, rybička
09.12.2021
Obsah:
- všeobecné znalosti a vědomosti – voda, řeky, rybníky, ryby
- poznávací aktivity
- náměty na hry a aktivity k tématu
- náměty na výtvarné tvoření
Téma 6 : Co všechno dovedu?
11.01.2022
Obsah:
- Přednáška a práce s knihami paní spisovatelky K. Smolíkové – Kvidovy přeslechy, Řemesla, Děda kamnář a toulavý Pecivál, Devět malých zahradníků
- Promítání ilustrací a úryvků z knih pomocí interaktivní tabule Magic Box
- Vyprávění o řemeslech – švec, švadlena, kamnář, krejčí, mlynář, sklenář…
- Pracovní listy k tématu: Dřevo na zátop, Kachlová kamna, Zásoby na zimu
- Mlsná ovečka (nové pojmy, vědomosti, postřeh a pozornost, grafomotorika, logické úvahy, jazyková vybavenost )
- Námětové hry, didaktické hry, praktické ukázky, vlastní výroba a tvoření dětí za dopomoci lektorů: „Na mlynáře“ – výroba ovesných vloček z ovesného zrna na vločkovacím mlýnku
- Hra „Na pekaře“ – válení těsta, výroba rohlíčků a pletení housek ze slaného těsta
- Hry s obrázky – nové znalosti, nové pojmy, logická úvah (přiřazování – co potřebuje řemeslník ke své práci)
Téma č. 7 : Kudy teče voda – koloběh vody v přírodě
31.1.2022
Obsah:
- Vyprávění s obrázky – O vodě (koloběh vody v přírodě )
- Pohádka „O mráčku“
- Cvičení, pohybové hry, pohybové ztvárnění, cvičení s pomůckami (stuhy, hůlky, síť) s motivací: voda, potok a říčka, moře, vlny, prší, kapky, mlha, sněží atd.
- Pokusy s vodou – „vyrobíme“ páru, kapky, led
- Pokusy s barvou vody – míchání barev
- Didaktické hry – Co slyšíš? (zvuky z přírody, voda, potok, příboj, vlny, prší..)
- Zahrajeme si (na kapky, na potok, na vlny – prstohrátky)
Téma č. 8 : Návštěva v Národním muzeu v Praze
Téma č. 9 : Jak se budí semínko
13.4.2022
Obsah:
- úprava záhonku na zahradě, příprava na sázení
- sázení sazeniček (zelenina, bylinky)
- zalévání semen
- hra na zahradníky – zasaď si své semínko a postarej se o ně (sázení do květináčku – hrášek a okurka)
- nové poznatky – jak roste semínko, co potřebuje rostlinka k životu, každé semínko je jiné (ukázka semen různých rostlinek – zeleniny), zkoumání semínek pod lupou
- jarní básnička – motivované cvičení
- pohybová hra – najdi obrázek (zelenina) – přiřaď ke správnému semínku
- jak se budí semínko – skládání obrázků podle básničky (jak roste rostlinka)
Téma č. 10 : Kde voní bylinky?
17.5.2022
Obsah:
- Bylinkový kufřík – seznámení se z různými druhy bylinek, využití smyslů při práci s bylinkami (zrak, čich, hmat)
- Ukázka herbářů
- PH Mniši jsou tiší – hra na hledání léčivé bylinky (máta)
- Možnosti zpracování a uskladnění bylin – stříhání pažitky a libečku, naplnění sklenic, konzervace olejem a solí, uskladnění na studeném a tmavém místě
- Výroba bylinných sáčků (kmín, majoránka)
- Výroba levandulové koupelové soli
- Shrnutí celého ročního programu – připomenutí všech činností, co se dětem líbilo, co je nejvíce bavilo
- Ukončení projektu a rozloučení s lektorkami